Klasseledelse og psykisk helse

I samarbeid med:
Event Partners:

Skolen skal være for alle, også for de urolige og de som trekker seg tilbake. Hvordan kan lærere ta en myndig og trygg rolle, til beste for alle elevene? Konferansen gir konkret, vitenskapelig underbygget kunnskap om å legge til rette for god læring i et utviklingsstøttende klassemiljø fra grunnskolen til avsluttet videregående.

Starter
27
.
November
2025
Event start:
November 27, 2025
︁
Konferansen streames
PåmeldingRegistration and price list

Har klasseledelse i skolen lykkes?

27
.
November
Nov 27
9:45
10:45

Hva er ideen om klasseledelse? Hvor kommer den fra og hvordan kom den inn i norsk skole? Hvilke problemer skulle den løse? Hva erstattet den og har klasseledelse i skolen lykkes?

Simon Mikael Malkenes er en norsk lektor og sakprosaforfatter. Han har markert seg skolepolitisk gjennom sine bøker og en rekke innlegg og ytringer i medier. Han er pr. 2020 stipendiat ved Norges teknisk-naturvitenskapelige universitet og medlem av sentralstyret i Utdanningsforbundet

Hvordan forstå og mestre klasseledelse med klasser som har utfordringer?

27
.
November
Nov 27
11:00
13:00

Pål Roland har doktorgrad i utdanningsvitenskap og er dosent ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning (NSLA), Universitetet i Stavanger. Forskningen hans er hovedsakelig knyttet til innovasjon i skole, klasseledelse, endringsledelse, sosial og emosjonell læring og tidlig intervensjon. Roland har ca 20 års erfaring i arbeidet med utfordrende atferd. Tema for dagens foredrag vil legge vekt på følgende områder.

-Om betydningen av kvalitet i interaksjoner?

-Forståelse av atferdsproblem og disiplinvansker.

-Autoritativt klima – hvordan bygge det? Og de vanskelige kravene…

-Stressteori og mestringstro. Hvordan mestre stress som oppstår i klasseledelse?

-En modell om livsmestring, med vekt på selvregulering…

-Kapasitetsbygging og betydningen av dette

Lunsj

27
.
November
Nov 27
13:00
14:00

Om ungdom og psykisk helse - Når opprøret vendes innover

27
.
November
Nov 27
14:00
14:45

Dagens ungdomsgenerasjon blir ofte beskrevet som flinke, sunne og veltilpassede. Nyere forskning viser at stadig flere ungdommer beskriver indre uro, stress og prestasjonsangst.  Flere knytter dette til strengere idealer for utseende, popularitet og skoleprestasjoner.  I hvilken grad kan prestasjonsangst og perfeksjonisme påvirke selvbilde og trivsel blant unge idag, og hvordan kan man øke robustheten mot et slikt press?

Elever med svak sosial kompetanse

27
.
November
Nov 27
15:00
16:00

Barn og ungdom som mangler sosiale ferdigheter kommer oftere opp i konflikter, blir ikke valgt som venner og gjør det dårligere faglig. Følelsesmessig bevissthet og evnen til å identifisere og utrykke følelser er nøkkelferdigheter innen sosial kompetanse. Hvordan legge til rette for utvikling av slike ferdigheter på skolen? Foredraget presenterer Sosial Persepsjonstrening (SPT), et program som bidrar til et bedre klassemiljø, mer tillit mellom lærer og elever og et økt utbytte av undervisningen.

Hvordan skape inkludering og god klasseledelse ved bruk av KI

27
.
November
Nov 27
16:15
17:00

Skolen blir stadig mer digital, og kunstig intelligens (KI) kan brukes som støtte i undervisningen. For å lykkes må vi styrke struktur, relasjoner og klasseledelse. Dette foredraget viser hvordan KI kan bidra til inkludering og bedre læringsmiljø.

Temaer:

  • Hvorfor klasseledelse er viktig i en digital skole
  • Hva KI-lovgivningen (AI Act) betyr for skolen
  • KI og psykisk helse: tilpasning, oppmerksomhet og deltakelse
  • Fem steg til inkluderende klasseledelse med KI

Festmiddag

27
.
November
Nov 27
19:30
21:30

Da er det tid for god mat og nettverksbygging. Hotellets 3- retters middag blir servert med drikke.

Velkommen til en ny faglig dag

28
.
November
Nov 28
8:55
9:00

Frustrasjon som betingelser for vekst

28
.
November
Nov 28
9:00
10:00

Ungdom har behov for omsorg, kjærlighet og trygghet. Dette betyr ikke fravær av frustrasjon. Det å ikke få viljen sin, og det å måtte vente på tur eller å bli satt grenser for, er noen av eksemplene på det som kan vekke ulike former for frustrasjon. Å kjenne på frustrasjon kan være ubehagelig, men ikke nødvendigvis farlig. Frustrasjon kan til og med skape utvikling. Det er da vi kaller den optimal. I dette innlegget skal vi se på frustrasjonens rolle for barn og unges utvikling, og når frustrasjonen er utviklingsfremmende versus når den er utviklingshemmende.

Emosjonell tretthet i relasjonelt arbeid med elever

28
.
November
Nov 28
10:15
11:00

Mer informasjon kommer

Når det viktige samarbeidet blir vanskelig – hvordan forstå, forebygge og reparere trøbbel i skole–hjem-relasjonen?

28
.
November
Nov 28
11:15
12:00

Hva skjer når tillit mangler og kommunikasjonen mellom hjem og skole bryter sammen? I dette foredraget løftes typiske samarbeidsutfordringer og hvilke konsekvenser det kan få for barnas skolehverdag. Med erfaring fra foreldre- og skolefeltet presenteres refleksjoner og konkrete grep for å forstå, avklare og styrke samarbeidet – både i et forebyggende perspektiv og når ting har blitt vanskelig.

Foredraget er ikke bekreftet ennå.

Alt for mye uhensiktsmessig tilpasning for de tilbaketrukne elevene

28
.
November
Nov 28
12:10
13:00

De "stille barna" har vi også i klasserommet. Hvordan legger vi til rette for disse barna? En ny undersøkelse viser at lærere i stor grad lar elever slippe å gjøre ting de ikke ønsker. Om du er redd for å snakke høyt i klassen, og læreren lar deg få fritak for det i hele ungdomsskolen, blir du ikke bedre til å snakke høyt. Du blir bare mer engstelig for å gjøre det, mener professor; Åshild Tellefsen Håland. Sammen med kollegaer har Håland spurt alle grunnskolelærere i Kristiansand kommune om hvordan de tilrettelegger for disse elevene. Virkeligheten i skolen er at lærere hjelper elevene å unngå ting, og at elevene i liten grad får hjelp til mestring

Vi har invitert Håland til å oppsummerer denne undersøkelsen på konferansen

Foredraget er ikke bekreftet ennå.

Lunsj

28
.
November
Nov 28
13:00
14:00

Tidspunkt

Date

27
.
November
28
.
November
2025
Nov 27
November 28, 2025

Sted

LoCation

Scandic Oslo Airport

Konferansier

Kategorier

Categories

Utdanning
Ledelse
Psykisk helse
No items found.

Simon Malkenes

Lektor, forsker og sakprosaforfatter

Les mer

Pål Roland

Dosent i spesialpedagogikk

Les mer

Åshild Tellefsen Håland

Professor og psykologspesialist

Les mer

Knut Kornelius Gundersen

Professor emeritus

Les mer

Zemir Popovac

Psykologspesialist

Les mer

Oppdag mer