Hvordan kan vi forstå, forebygge og håndtere utfordrende atferd i skolen? Konferansen vil presentere temaer som elevens sosiale og emosjonelle ferdigheter, arbeidsmiljø, relasjonsbygging og systemiske tilnærminger til atferdsutfordringer.
Skoleansatte er blant yrkesgruppene som er mest utsatt for vold og trusler. Omgivelsene har endret seg, foreldregruppene har endret seg, og utfordringene er blitt mer komplekse. For å hjelpe skolene med å gjøre klasserommet og skolegården tryggere for skoleansatte, har vi invitert arbeidstilsynet og utdanningforbundet til å åpne konferansen i lag med deres råd og veiledning på dette området.
Hvilken betydning har sosiale og emosjonelle ferdigheter, hvordan kan vi jobbe mer systematisk med dette i norsk skole og hvilke resultater kan det gi? Foredraget vil gi en forståelse av hva sosiale og emosjonelle kompetanser er, hvorfor de er viktige, og hvordan disse kompetansene kan kobles til læreplanverket.
Mari Rege er professor i samfunnsøkonomi på Handelshøyskolen ved Universitetet i Stavanger. Rege spesialiserer seg innen arbeidsmarkedsøkonomi, utdanningsøkonomi og adferdsøkonomi. Hun forsker på læring og motivasjon i tidlig barndom, skole og arbeidsliv.
Det er nesten alltid en grunn for at vi oppfører oss slik vi gjør. Slik er det for elever også. Det er ikke nødvendigvis forståelig eller meningsfullt for dem rundt, men for eleven selv er det som oftest en mening i det som skjer. Hva som gjør at atferden blir slik den blir handler om eleven, miljøet rundt og samspillet dem imellom. Foredraget gir innspill til hvordan vi kan forstå atferd og hvordan atferden kan håndteres - både den positive, som vi ønsker mer av og den negative, som vi ønsker å forhindre eller håndtere på en konstruktiv måte når den oppstår.
Det er en stor økning i psykiatriske diagnoser hos barn og unge, spesielt ADHD og autismespekterforstyrrelser. Hva gjør dette diagnosefokuset med hvordan vi ser på barn med utfordrende atferd? Har vi fått en utvikling der diagnoser blir en «inngangsbillett» til hjelpetiltak i skolen? Foredraget vil utfordre oss til å tenke kritisk på hvordan vi definerer normalitet og hvordan systemiske feil kan skade barn. Kan løsningen heller være å styrke relasjoner, redusere prestasjonspress hos eleven og forbedre skolemiljøet? Dette foredraget anbefales til lærere som ønsker å forstå kompleksiteten bak barns psykiske helse – og hvordan vi kan gjøre det bedre.
Henriette Kirkaune Sandven, en erfaren barne- og ungdomspsykiater, har utgitt boken "Diagnosefellen" - en aktuell og tankevekkende bok om den økende tendensen til å diagnostisere norske barn med psykiske lidelser. Gjennom en blanding av faglig innsikt, personlige erfaringer og konkrete eksempler, utfordrer hun oss til å stille spørsmål ved hvordan samfunnet og helsevesenet håndterer barns psykiske utfordringer.
Barn og ungdom kan ha utfordringer med å tilpasse seg og møte forventningene i klassemiljøet. Håvard Dyvesveen deler eksempler fra praksis på hvordan vi kan ivareta prinsipper som inkludering, medvirkning, anerkjennelse og motivasjon gjennom kreative løsninger på individ- og klassenivå.
Et trygt læringsmiljø kjennetegnes av tydelige positive forventninger og arbeid med sosiale ferdigheter. Hvordan kan skoler bygge et godt læringsmiljø for alle skolens elever, ansatte, ledelse og foreldre basert på den skoleomfattende tiltaksmodellen Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling (PALS-modellen).
Når vi opplever elevens utfordrende adferd på skolen og samtidig har utfordringer med skole - hjem samarbeidet - hva gjør vi da? Når skolen og elevenes foresatte har ulik forståelse av elevens utfordringer, kan dette skape ulike forventninger og avstand til alle parter. Hvordan kan vi tette gapet?
Det finnes noen likhetstrekk i løsningene på tvers av fagfeltene som vi kan dra nytte av i møte med disse utfordringene, mener spesialpedagog; Baboucarr Chune. Foredragsholder vil presentere interessante vinklinger og løsninger på denne utfordringen.
I dette foredraget vil Kaja gå gjennom nyere nevrobiologisk kunnskap om stress og adferd. Hun vil sette denne kunnskapen i sammenheng med relevante endringer i samfunnet og skole for å peke på noen mulige årsakssammenhenger til å forstå den voldsomme økningen i utfordrende adferd og uro i skolen de siste årene.
Kaja har jobbet som psykolog siden 2006, stort sett med barn og unge, med fokus på traumer og stress. Hun har siden 2012 holdt forelesninger, workshops og veiledninger rundt om i landet og i Europa, for alt fra mindre grupper til opp mot 1000 deltakere. Hun er en av forfatterne til den bestselgende boken "Fra uro til ro"
Marit Tørstad er utdannet cand.ed., klinisk pedagog og familieterapeut. Hennes spesialfelt er psykisk helse hos barn og unge, og deres familier. Hun har lang erfaring fra barnehage, skole, PPT, BUP, helsemyndigheter og kommuner. Hun holder foredrag, veileder og underviser fagfolk innenfor alle type tjenester for barn og unge, foreldre og de unge selv. Marits foredrag inneholder alltid forskningsbasert kunnskap, rikt med praktiske eksempler, forslag til utforming av tiltak, og sist men ikke minst et humoristisk blikk på vanskelige utfordringer. Tilhørerne gir tilbakemelding om at de får verktøy til bruk i sin hverdag.