Hvordan kan den nye opplæringsloven skape bedre forutsetninger for individuelt tilrettelagt opplæring, og hvilke utfordringer ligger foran oss? Denne konferansen samler forskere, beslutningstakere og praktikere for å se på hvordan lovendringen kan bidra til en mer inkluderende og tilpasset skolehverdag. Gjennom forskningsbaserte og praksisnære foredrag vil vi rette blikket fremover og belyse mulighetene for å styrke tilpasningen til elevenes ulike behov
Ny opplæringslov trådte i kraft i 2024. Hvilke konsekvenser har dette for elever som trenger individuelt tilrettelagt opplæring, skoleledelse og øvrig personale?
Monica Melby-Lervåg er professor ved institutt for spesialpedagogikk ved universitetet i Oslo. Hun er spesielt interessert i pedagogisk psykologisk rådgivning, utredning og pedagogiske tiltak og mye av hennes forskning gjenspeiler dette. Foredraget vil trekke fram følgende momenter:
1. Modeller for å forstå årsaker til at noen barn har utfordringer
2. Underliggende lovverk
3. Hva vet vi om hvem som får hjelp?
4. Hva vet vi om effekten av intensiv opplæring i skolen og språkgrupper i barnehagen?
5. Hva vet vi om effekten av spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp på faglige ferdigheter?
6. Hva vet vi om effekten av spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp på inkludering og hva fremmer/hemmer dette?
7. Hvordan kan forskningen hjelpe oss på rett kurs til å gi et godt tilbud?
Spesialpedagogens hjørne» er raskt voksende med stadig flere lyttere. Hør og se podcasten live under konferansen!. Dagens tema i podcasten er “Rettigheter til individuelt tilrettelagt opplæring for elever med stort skolefravær”
Gjester i podcasten:
Nina Dalby PP-rådgiver og leder for fraværsteam + Zlatko Marosevic, PP-rådgiver
For å lykkes med intensjonen om en inkluderende skole er et sentralt moment at skolen etablerer et trygt og godt skolemiljø for alle elever. I dette innlegget diskuteres spørsmålet om hva et trygt og godt psykososialt miljø innebærer, sett spesielt opp mot gruppen elever med psykisk uhelse. Innlegget tar utgangspunkt i to ulike forskningsprosjekter som har gitt mange perspektiver på hvordan elever i risiko for psykisk uhelse selv ønsker skolemiljøet tilrettelagt for å oppleve en trygg og god skolehverdag.
Foredraget tar utgangspunkt i følgende to prosjekter:
Aldri alene; en intervjuundersøkelse blant familier hvor eleven har en nevroutviklingsforstyrrelse i form av ADHD. Barna/ungdommene har blitt utfordret på hva som kunne vært deres drømmeskole.
Gjennomstrømming i videregående skole; to ungdommer som ser tilbake på sin skoleerfaring som elever med psykisk uhelse. De reflekterer over hvordan det bedre kunne vært lagt til rette og har noen spennende perspektiver på elevrollen i en slik livssituasjon.
Da er det tid for god mat og nettverksbygging. Hotellets 3- retters middag inkl. drikke
Hvordan kan skolens kompetanse og organisering endres for å styrke den tilpassede opplæringen for alle? Hva hemmer og fremmer inkludering og mestring i skolen? Dette er spørsmål som kan oppleves som utfordrende i møte med den enkelte elevs rett til individuell tilrettelagt opplæring.
Må endre på ingressen her. Nytt bilde av foredragsholder med mer luft rundt hodet.
Assistenter blir brukt i stor utstrekning innen individuelt tilrettelagt opplæring. Hva trenger assistentene for å gjøre en god jobb, og hvordan kan ledelsen legge til rette for variasjon i kompetanse og erfaring i skolen?
Marit Tørstad er utdannet cand.ed., klinisk pedagog og familieterapeut. Hennes spesialfelt er psykisk helse hos barn og unge, og deres familier. Hun har lang erfaring fra barnehage, skole, PPT, BUP, helsemyndigheter og kommuner. Hun holder foredrag, veileder og underviser fagfolk innenfor alle type tjenester for barn og unge, foreldre og de unge selv. Marits foredrag inneholder alltid forskningsbasert kunnskap, rikt med praktiske eksempler, forslag til utforming av tiltak, og sist men ikke minst et humoristisk blikk på vanskelige utfordringer. Tilhørerne gir tilbakemelding om at de får verktøy til bruk i sin hverdag.