Hvordan kan den nye opplæringsloven skape bedre forutsetninger for individuelt tilrettelagt opplæring, og hvilke utfordringer ligger foran oss? Gjennom forskningsbaserte og praksisnære foredrag vil vi rette blikket fremover og belyse mulighetene for å styrke tilpasningen til elevenes ulike behov. Denne konferansen samler forskere, beslutningstakere og praktikere for å se på hvordan lovendringen kan bidra til en mer inkluderende og tilpasset skolehverdag.
Ny opplæringslov trådte i kraft i 2024. Hvilke konsekvenser har dette for elever som trenger individuelt tilrettelagt opplæring, skoleledelse og øvrig personale?
Monica Melby-Lervåg er professor ved institutt for spesialpedagogikk ved universitetet i Oslo. Hun er spesielt interessert i pedagogisk psykologisk rådgivning, utredning og pedagogiske tiltak og mye av hennes forskning gjenspeiler dette. Foredraget vil trekke fram følgende momenter:
1. Modeller for å forstå årsaker til at noen barn har utfordringer
2. Underliggende lovverk
3. Hva vet vi om hvem som får hjelp?
4. Hva vet vi om effekten av intensiv opplæring i skolen og språkgrupper i barnehagen?
5. Hva vet vi om effekten av spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp på faglige ferdigheter?
6. Hva vet vi om effekten av spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp på inkludering og hva fremmer/hemmer dette?
7. Hvordan kan forskningen hjelpe oss på rett kurs til å gi et godt tilbud?
"Spesialpedagogens hjørne» er raskt voksende med stadig flere lyttere. Hør og se podcasten live under konferansen!. Dagens tema i podcasten er “Rettigheter til individuelt tilrettelagt opplæring for elever med stort skolefravær” De som deltar i denne livesendingen er poadcastvert; Karsten S. Gundersen, leder og PP-rådgiver Nina Dalby og PP-rådgiver; Zlatko Marosevic.
For å lykkes med intensjonen om en inkluderende skole er et sentralt moment at skolen etablerer et trygt og godt skolemiljø for alle elever. I dette innlegget diskuteres spørsmålet om hva et trygt og godt psykososialt miljø innebærer, sett spesielt opp mot gruppen elever med psykisk uhelse. Innlegget tar utgangspunkt i to ulike forskningsprosjekter som har gitt mange perspektiver på hvordan elever i risiko for psykisk uhelse selv ønsker skolemiljøet tilrettelagt for å oppleve en trygg og god skolehverdag.
Foredraget tar utgangspunkt i følgende to prosjekter:
Aldri alene; en intervjuundersøkelse blant familier hvor eleven har en nevroutviklingsforstyrrelse i form av ADHD. Barna/ungdommene har blitt utfordret på hva som kunne vært deres drømmeskole.
Gjennomstrømming i videregående skole; to ungdommer som ser tilbake på sin skoleerfaring som elever med psykisk uhelse. De reflekterer over hvordan det bedre kunne vært lagt til rette og har noen spennende perspektiver på elevrollen i en slik livssituasjon.
Hvordan skaper vi ekte tilhørighet og mestring for elever som trenger tilrettelegging – uten å isolere dem fra fellesskapet? I dette foredraget får du et innblikk i hvordan hele klassen kan løftes gjennom relasjonsnære og systematiske strategier som er både konkrete og kraftfulle. Med erfaringer fra klasserommet viser Håvard Dyvesveen hvordan små, gjennomtenkte grep kan gjøre en stor forskjell – for læringsmiljøet, for de som sliter mest, og for de som står rundt.
Da er det tid for god mat og nettverksbygging. Hotellets 3- retters middag inkl. drikke
Hvordan kan skolen jobbe annerledes og bruke kompetansen sin bedre for å gi tilpasset opplæring til alle elever? Hva gjør det lettere – og hva gjør det vanskeligere – å skape en skole der alle føler seg inkludert og opplever mestring? Dette er spørsmål som kan være krevende når man skal ivareta den enkelte elevs rett til tilrettelegging.
Christine Racine har hovedfag i spesialpedagogikk fra UIO og master i skole- og organisasjonsledelse fra BI, Oslo. Hun har bred erfaring medspesialpedagogisk arbeid etter 25 års i skolen og vil bruke denne erfaringen til å gi forslag til kokrete tiltak som kan gi flere elever bedre tilrettelagt opplæring.
Assistenter blir brukt i stor utstrekning innen individuelt tilrettelagt opplæring. Hva trenger assistentene for å gjøre en god jobb, og hvordan kan ledelsen legge til rette for variasjon i kompetanse og erfaring i skolen?
Skolen blir stadig mer digital, og kunstig intelligens (KI) kan brukes som støtte i undervisningen. For å lykkes må vi styrke struktur, relasjoner og klasseledelse. Dette foredraget viser hvordan KI kan bidra til inkludering og bedre læringsmiljø.
Temaer:
Hvordan sikrer man som pårørende at barnet får den opplæringen de har rett på? I dette foredraget vil det settes fokus på de rettslige rammene både for prosessen, men også for innholdet i vedtak om Individuelt tilrettelagt opplæring. Hvilke føringer gir jussen og hva er viktig for pårørende i disse prosessene?
Marit Tørstad er utdannet cand.ed., klinisk pedagog og familieterapeut. Hennes spesialfelt er psykisk helse hos barn og unge, og deres familier. Hun har lang erfaring fra barnehage, skole, PPT, BUP, helsemyndigheter og kommuner. Hun holder foredrag, veileder og underviser fagfolk innenfor alle type tjenester for barn og unge, foreldre og de unge selv. Marits foredrag inneholder alltid forskningsbasert kunnskap, rikt med praktiske eksempler, forslag til utforming av tiltak, og sist men ikke minst et humoristisk blikk på vanskelige utfordringer. Tilhørerne gir tilbakemelding om at de får verktøy til bruk i sin hverdag.