En nasjonal konferanse om skolevegring og familiesamarbeid. Hvilke metoder kan vi bruke for å få en bedre forståelse til å møte utfordringen? Konferansen vil gi oss konkrete verktøy som utgjør en forskjell for barn, unge og deres familier.
Forbundsleder i skolelederforbundet; Stig Johannessen, åpner konferansen.
For noen av barna som har ufrivillig skolefravær er ulike former for angst og engstelse hovedgrunnen til at de sliter med å komme på skolen. Professor Åshild Tellefsen er opptatt av at dersom vi skal hjelpe engstelige barn og unge, må vi samle «laget» rundt barnet, og hjelpen som tilbys må være lett tilgjengelig. Vi har invitert Håland for å presentere hvordan engstelse kan bekjempes og også forebygges ved å spille på lag med foresatte, skole og helsepersonell. Hun vil blant annet presentere erfaringer fra RISK som er et flerfamilietilbud for barn og unge som sliter med ulike former for angstlidelser, samt Mini-RISK som er et forebyggende tiltak for engstelige elever og som rulles ut på over 100 skoler i Agder.
Forskning viser er sterk sammenheng mellom sårbarhet hos barn og unge og bekymringsfullt skolefravær. Foredraget vil sette fokus på hva nyere forskning vektlegger i forhold til hvordan ulike sårbarhetsfaktorer kan påvirke bekymringsfullt skolefravær. Hvilke tiltak her er virksomme i praksis både på individ- klassefellesskaps- og skolenivå.
Etter lunsj samles vi i felles sal i lag med konferansen Individuell tilrettelagt opplæring
"Spesialpedagogens hjørne» er raskt voksende med stadig flere lyttere. Hør og se podcasten live under konferansen! Dagens tema i podcasten er “Rettigheter til individuelt tilrettelagt opplæring for elever med stort skolefravær” De som deltar i denne livesendingen er poadcastvert; Karsten S. Gundersen, leder og PP-rådgiver Nina Dalby og PP-rådgiver; Zlatko Marosevic.
For å lykkes med intensjonen om en inkluderende skole er et sentralt moment at skolen etablerer et trygt og godt skolemiljø for alle elever. I dette innlegget diskuteres spørsmålet om hva et trygt og godt psykososialt miljø innebærer, sett spesielt opp mot gruppen elever med psykisk uhelse. Innlegget tar utgangspunkt i to ulike forskningsprosjekter som har gitt mange perspektiver på hvordan elever i risiko for psykisk uhelse selv ønsker skolemiljøet tilrettelagt for å oppleve en trygg og god skolehverdag.
Foredraget tar utgangspunkt i følgende to prosjekter:
Aldri alene; en intervjuundersøkelse blant familier hvor eleven har en nevroutviklingsforstyrrelse i form av ADHD. Barna/ungdommene har blitt utfordret på hva som kunne vært deres drømmeskole.
Gjennomstrømming i videregående skole; to ungdommer som ser tilbake på sin skoleerfaring som elever med psykisk uhelse. De reflekterer over hvordan det bedre kunne vært lagt til rette og har noen spennende perspektiver på elevrollen i en slik livssituasjon.
Hvordan skaper vi ekte tilhørighet og mestring for elever som trenger tilrettelegging – uten å isolere dem fra fellesskapet? I dette foredraget får du et innblikk i hvordan hele klassen kan løftes gjennom relasjonsnære og systematiske strategier som er både konkrete og kraftfulle. Med erfaringer fra klasserommet viser Håvard Dyvesveen hvordan små, gjennomtenkte grep kan gjøre en stor forskjell – for læringsmiljøet, for de som sliter mest, og for de som står rundt.
Da er det tid for god mat og nettverksbygging. Hotellets 3- retters middag blir servert inkl. drikke.
Årets konferansier ønsker velkommen til en ny dag
Skolevegring påvirker barn og unge – og familien rundt. Mange foreldre kjenner seg maktesløse eller mislykket når barnet ikke klarer å møte opp på skolen og man slipper opp for virkemidler tross velmenende råd fra mange hold. – Foreldrekapasiteten reduseres når man setter alt inn på å hjelpe den man er glad i. Pårørendesenterene varsler at de ukentlig har kontaktet med foreldre som forteller om skam, maktesløshet og sorg for barnet og for egen del - over livet som "blir satt på vent» De er mye alene om å bære byrden om å få barnet tilbake på skolen, selv om instanser er involvert. De prøver alle muligheter, men blir kraftesløse.
Anne Torill Brimsø har vært ansatt på pårørendesenteret i Stavanger. Hun har skrevet en masteroppgave om pårørendeperspektivet til de som sliter med skolevegring. Masteroppgaven stiller spørsmålet og søker svar på: Hva trenger pårørende for å ivareta seg selv og egne behov.
Langvarig skolefravær berører hele familien og krever mer enn tradisjonelle løsninger, så Tinnjønn skole har startet prosjektet "Skoleporten". Prosjektet er et unikt tilrettelagt tilbud til elever og familier som rammes av bekymringsfullt skolefravær. Prosjektet kan vise til oppsiktsvekkende resultater. Det unike med dette prosjektet er erfaringene med hvordan man møter de foresatte på. Ikke minst har mange elever funnet sin vei tilbake gjennom alternative arenaer, som gaming eller små grupper utenfor klasserommet, der mestringsfølelse og relasjoner kan bygges gradvis.
«Skoleporten» er et tverrfaglig samarbeidsprosjekt mellom skole, helse, familieveiledning, ABUP, PPT og Statped. I tillegg er det referansegrupper bestående av foreldre med erfaring fra problemstillingene.
Familier som er rammet av skolevegring har en historie å fortelle. Det har også denne familien.
Veien til økt skolenærvær starter lenge før fraværet oppstår. Gjennom universelle tiltak som styrker fellesskapet og elevenes opplevelse av mestring og tilhørighet, kan skolen legge et grunnlag der alle barn og unge finner sin plass. Med utgangspunkt i Voksne for Barns arbeid med psykisk helse og livsmestring i skolen ser vi nærmere på hvordan skolen, som en helhetlig og inkluderende arena, kan arbeide systematisk med forebygging av fravær.